Marktstuwers

Aerospace reactor

Veiligheid

Veiligheidsproblemen zijn alom aanwezig in de lucht- en ruimtevaart en betreffen fabrikanten, operators, piloten en passagiers. Drie grote trends zijn van extreem belang voor kabels: brand en giftigheid, synthetisch zichtsysteem in de cockpit en algemeen veiligheidsmanagement in vliegtuigen op het gebied van onderhoud.

  • Brand en giftigheid

Luchtvaartregelgevingen zijn wereldwijd aan verandering onderhevig en vereisen tegenwoordig rookmelders in de toiletruime, automatische brandblussers en verbeteringen in de cabine zoals brandvertragende stoelmaterialen en noodverlichting langs het gangpad.

Om overlevingskansen te vergroten zijn de normen voor bekabeling in vliegtuigen ook aangepast. Bekabelingsproblemen kunnen een oorzaak van brand in vliegtuigen zijn, bijvoorbeeld na contact tussen draden bij defecte isolatie, vlambogen of kortsluiting.

  • Synthetic Vision Systems (SVS)

Omdat is vastgesteld dat controleverlies de hoofdoorzaak van dodelijke ongevallen is, zullen Synthetic Vision Systems (SVS) met “virtueal Reality” in de komende jaren steeds vaker gebruikt worden in commerciële cockpits. Wanneer deze wereldwijd in de vliegtuigvloten zijn geïnstalleerd, kunnen ze het risico op controleverlies aanzienlijk beperken. Geavanceerde systemen als SVS bevestigen de behoefte aan een hogere datacapaciteit in de vliegtuigen van de toekomst, en dat betekent lichte, betrouwbare kabels, wifi-mogelijkheden en talrijke soorten data-, communicatie en sensorkabels. Op het gebied van veiligheid zorgen de juiste kabels voor een “zenuwstelsel” dat het bewustzijn verhoogt, gevaar detecteert en passende interventie mogelijk maakt.

  • Airplane Health Monitoring (AHM)

Technologische vooruitgang en globale vervanging van de vloot tegen 2025 zal de onderhoud-, reparatie- en revisieactiviteiten (MRO) grondig veranderen. Meer boordgegevens in de nieuwe generaties vliegtuigen maken voorspellend onderhoud mogelijk om ongepland werk te minimaliseren. Zo wordt data snel de voornaamste factor in onderhoudsschema’s en geschikte boordkabels en -draden zijn cruciaal om dit mogelijk te maken.

Aanverwant document
pdf - 940.2 kB

Nexans White Paper Aerospace

Download

Minder gewicht en brandstofzuinigheid

Hoewel de brandstofkosten gedaald zijn, dwingen het streven naar rentabiliteit, druk van budgetmaatschappijen, strengere regels betreffende geluid en uitstoot van broeikasgassen alle operators om lichtere en energiezuinigere vliegtuigen te gebruiken. Aluminium in de romp, de vleugels en andere vliegtuigonderelen worden vervangen door lichtgewicht koolstofvezel composieten. Dit maakt ook een gladdere afwerking van  componenten mogelijk, waardoor wrijving wordt beperkt.

Naast deze talrijke initiatieven om vliegtuigen lichter te maken, blijft één belangrijk onderdeel - grotendeels van metaal - verborgen: de kabels. Afhankelijk van het model, de afmeting, de passagierscapaciteit en de specificaties bevat elk vliegtuig tussen 200 en 600 km kabels, die vitale apparatuur in het vliegtuig met elkaar verbinden. Ze leveren van alles, van energie, data, sensorinformatie, vluchtgegevens en het flightmanagementsysteem, vliegtuigelektronica en communicatie tot (nood)verlichting en in-flight entertainment. Het is een uitdaging om lichtere kabels te maken die voldoen aan alle luchtvaartbehoeftes, zonder in te boeten op veiligheid, prestatie en betrouwbaarheid.

Lichtere, betrouwbaardere en krachtige motoren

Buiten de brandstofzuinigheid staan motorfabrikanten op het punt om een aantal belangrijke algemene wijzingen aan te kondigen, waaronder:

  • Een nieuwe generatie brandstofzuinige motoren die momenteel in vlucht worden getest
  • Turbodrijfassen voor helikopters en variabele cyclusmotoren in de militaire sector voor jachtvliegtuigen, die een hoog vermogen combineren met brandstofzuinigheid
  • Een nieuwe serie grote turbopropellers voor jumbojets
  • Tegengesteld draaiende propellermotoren die indrukwekkende brandstofbesparingen kunnen opleveren vergeleken met conventionele turbopropellers.

Alle nieuwe ontwikkelingen en doorbraken in de motoren vereisen verbeterde hittebestendige en brandveilige kabels. Voor fabrikanten is het een enorme uitdaging, zeker omdat ze gecombineerd worden met aanvullende eisen voor gewicht en geschiktheid voor trilgevoelige omgevingen. 

Behoefte aan verhoging van de stroomvoorziening aan boord

Naarmate vliegtuigen hoger, verder en sneller vliegen, wordt de stroomvoorziening complexer voor vluchtinstrumenten en passagiersfaciliteiten, zoals de kombuis, verlichtingssystemen, verwarming en passagiersdiensten. Huidige en toekomstige technologische vooruitgang heeft veel invloed op kabelmaterialen en -ontwerp, die op hun beurt nieuwe vliegtuigstructuren en eenvoudige en snellere installatie mogelijk hebben gemaakt. Dit vereiste dunnere isolatie, verhoogd gebruik van aluminium voor algemene bedrading, kabels die bestand zijn tegen veel hogere temperaturen in de motoromgeving of die een hogere bedrijfsspanning aan kunnen.

Hogere datacapaciteit voor vluchtapparatuur en IFE

Er is steeds meer data aan boord en dit geldt voor elk aspect aan boord. Hieronder vallt de vliegtuigelektronica: communicatie, navigatie, weergave en beheer van vele systemen. Ook zijn er honderden andere systemen waarmee het vliegtuig is uitgerust om afzonderlijke functies uit te voeren.

De nieuwste vliegtuigen genereren ononderbroken honderdduizenden parameters voor het verzamelen en analyseren van gegevens en  het op tijd ontdekken van problemen. Vliegtuigmaatschappijen zoeken IT-oplossingen om de operationele efficiëntie te verbeteren, de kosten te drukken en de veiligheid te verbeteren.

Door het stijgende gebruik van persoonlijke elektronische apparatuur door passagiers hoeven luchtvaartmaatschappijen niet meer te investeren in kostbare en zware entertainmentsystemen. Het is zeer waarschijnlijk dat de passagier binnenkort de beschikking zal krijgen over nieuwe in-seat digitale services zoals wifi, breedband en satellietverbindingen. Net als voor geavanceerde vliegtuigelektronica en vluchtgegevens vereist dit verhoogde data aan boord aanzienlijke verbeteringen in de breedband-datacapaciteit, waardoor de koperen bedrading vaak vervangen zal moeten worden door glasvezel.

Milieuvriendelijkheid

Volgens de International Civil Aviation Organization heeft de luchtvaart invloed op het milieu omdat vliegtuigmotoren warmte, vervuilende deeltjes, geluid en gassen uitstoten die bijdragen aan verandering en opwarming van het klimaat.

Vliegtuigen van de toekomst zullen waarschijnlijk radicaal anders zijn. Nieuwe modellen zouden kunnen ontstaan: verschillende vleugelvormen, waarin motoren, romp, vleugels en stuurvlakken één organisch geheel worden, zoals nu al het geval is met sommige militaire vliegtuigen. Materiaalwetenschappen en nieuwe luchtvaarttechnologieën op het gebied van energiesystemen en de wetten van de aerodynamica zullen bijdragen aan deze veranderingen. Maar de noodzakelijk energie en data die worden geleverd door onzichtbare netwerken van ontelbare kabels, goed verborgen voor vluchtpassagiers, vormen de kern van toekomstige ontwikkelingen.

Neem contact op

Onderwerpen waarover je meer informatie wenst:

*Verplichte velden

Controleer je invoer en probeer opnieuw

Een e-mailadres moet een @ bevatten

Bescherming Persoonsgegevens

U hebt het recht bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens en/of het gebruik daarvan voor direct marketing of commerciële doeleinden

Bedankt !

Bedankt voor je bericht. Wij nemen snel contact met je op.

Fout

Er is een fout opgetreden, probeer later opnieuw.

Sluiten