Innovation

Samenwerking met Schneider Electric voor digitalisering en verduurzaming van de wereldwijde fabrieken

17 feb. 2021

• Nexans zet de volgende stap in zijn Industrie 4.0-revolutie door digitale oplossingen te integreren in industriële processen.
  • Schneider Electric bouwt voort op zijn ervaring met de digitale transformatie en zijn EcoStruxure-platform om Nexans sneller op weg te helpen.
  • Het pilotprogramma is in 2020 van start gegaan en zal in het vierde kwartaal van 2021 de resultaten rapporteren.

Parijs, 17 februari 2021 - Nexans is een samenwerking aangegaan met Schneider Electric voor een gezamenlijk programma om hun digitale oplossingen naar een hoger niveau te tillen. Het doel is om de transformatie van Nexans te versnellen naar een bedrijf dat wordt gedreven door duidelijke, rijke en bruikbare gegevens als basis voor betere bedrijfsprestaties, veiligheid en flexibiliteit. De digitalisering van haar fabrieken zal de efficiëntie van productielijnen verder verbeteren, voorspellend onderhoud mogelijk maken en de CO2-uitstoot verminderen. Het zal ook bijdragen tot de verbintenis van de Groep om tegen 2030 koolstofneutraliteit te bereiken. Klanten van Nexans' kabelproducten en -diensten zullen de voordelen van het programma ondervinden door de verbeterde beschikbaarheid van producten.

Nexans besloot samen te werken met Schneider Electric na getuige te zijn geweest van de succesvolle uitrol van haar digitale transformatieprogramma over meer dan 115 vestigingen van Schneider wereldwijd. De filosofie van "Denk groot. Handel klein. Schaal snel", leverde indrukwekkende resultaten op. Deze omvatten een reductie van de onderhoudstijd tot 80 procent door de implementatie van voorspellende onderhoudsoplossingen, evenals een verlaging van de energiekosten met 15 procent.

“ Nexans heeft digitalisering al in veel gebieden van ons bedrijf omarmd, met onder meer gebruik van 3D-printen, big data en virtual reality. Nu is de tijd rijp om onze digitale oplossingen naar het volgende niveau te tillen, zodat alle fabrieken wereldwijd van kunnen profiteren. De samenwerking met Schneider Electric maakt snelle vooruitgang op het gebied van Industry 4.0 mogelijk, door gebruik te maken van hun wereldwijde ervaringen en technologieën waarmee wij in al onze fabrieken verbeteringen kunnen doorvoeren, waaronder ook sneller CO2-neutraliteit kunnen bereiken." ”

Christopher Guérin

CEO van Nexans

“ Schneider Electric ondersteunt de overgang naar een meer elektrische en digitale wereld waarmee we de uitdagingen van de klimaatcrisis te lijf gaan. We zijn vereerd om de digitale partner van Nexans te worden op het gebied van operationele efficiëntie en duurzaamheid. Dankzij ons EcoStruxure-platform kunnen we Nexans in staat stellen datagestuurde beslissingen te nemen waarmee de bedrijfsprestaties kunnen worden verbeterd en de CO2-neutraliteit sneller kan worden bereikt. ”

Christel Heydemann

Executive Vice President van Schneider Electric in Frankrijk

De industriële innovaties van vandaag worden aangedreven door krachtige software en data-analyses die zowel de productiviteit als de duurzaamheid verhogen. Het EcoStruxure-platform van Schneider Electric geeft industriële ondernemingen gerichte inzichten om proces- en operationele gegevens te begrijpen en maakt op unieke wijze multifunctionele oplossingen, live monitoring en het delen van toepassingsgegevens mogelijk. Dit leidt tot snellere verbeteringen in operationele prestaties, betere kwaliteitscontrole, vermindering van energie- en grondstofgebruik, beter onderhoud en een hogere winstgevendheid.

De samenwerking tussen Nexans en Schneider is in oktober 2020 van start gegaan met een lokale diagnose van een pilot in twee Europese fabrieken. Daarbij lag de nadruk op het monitoren van het energieverbruik en op voorspellend, conditiegericht onderhoud. Het doel was het identificeren van verbeteringen die in minder dan drie jaar rendement op de investering opleveren. Wereldwijd heeft het pilotprogramma ook de huidige informatietechnologie en operationele technologie van Nexans doorgelicht om de beste systemen voor de toekomst vast te stellen.

De conclusie van deze diagnose zal worden gebruikt om een langetermijnplan te ontwikkelen om de digitale transformatie naar een aantal grote Nexans-locaties wereldwijd te brengen.

Pers Contact

Corporate communicatie