Duurzaamheid

Nexans sluit zich aan bij het FRET21-programma en verbindt zich ertoe de CO2-uitstoot van het vervoer te verminderen

4 dec. 2020

Eerder dit jaar heeft Nexans zich aangesloten bij het FRET21-programma, om zijn CO2-uitstoot van het vervoer vanuit Frankrijk en België in de komende drie jaar met ten minste 5% te verminderen. Dit partnerschap is in overeenstemming met de verbintenissen van de Groep om bij te dragen tot de CO2-neutraliteit in 2030.

Beluister de uitleg van Marie Letailleux, CSR-manager bij Nexans (in het Frans)

“ We zijn zeer verheugd om dit lidmaatschap aan te kondigen. ”

Julien Cintrat

Verantwoordelijke transporten Frankrijk, Supply Chain - Afdeling TMT

De drie belangrijkste actieterreinen omvatten het laadpercentage, de vervoerswijze en de verantwoorde aankoop. De beladingsgraad heeft tot doel de belading te optimaliseren en zo het aantal vrachtwagens op de weg elk jaar te verminderen. De combinatie van weg- en spoorvervoer helpt de uitstoot van broeikasgassen te neutraliseren door meer vervoer over het spoor te benutten. Het resultaat is per jaar bijna 100 minder vrachtwagens op de weg. Tot slot heeft de Groep, dankzij een verantwoorde aankoopaanpak, ervoor gekozen om te werken met erkende leveranciers met CO2-labels.

Marie Letailleux

CSR-manager, toe

Ons engagement

Deze acties, die worden toegepast op het vervoer vanuit Frankrijk en België, zijn bedoeld om op grotere schaal te worden uitgerold in de hele Groep.

FRET21 is een vrijwillig initiatief van de AUTF (Vereniging van Gebruikers van Vrachtvervoer), ADEME (Frans Agentschap voor Milieu en Energiemanagement) en het Franse Ministerie voor Ecologische transitie en Solidariteit. Het doel van dit initiatief is om bedrijven die transport uitbesteden aan te moedigen de impact van het vervoer beter te integreren in hun strategie voor duurzame ontwikkeling.

In de video ontmoet je Alain Willaey, een Nexans-medewerker die - voor hij met pensioen ging bij het Transportmanagement team van de fabriek van Autun - besloot om een duurzaam verschil te maken.