Gebouwen

Nexans ALSECURE: op weg naar een duurzame elektrificatie

28 sep. 2022

Voor de installateur moet het makkelijker zijn om duurzamer te werken

Een gesprek met de CEO van Nexans Nederland over duurzaamheid en de introductie van de nieuwe generatie ALSECURE brandveilige kabels.

Duurzaamheid is voor Nexans een belangrijk uitgangspunt bij alles wat we doen, een visie die door de gehele organisatie wordt uitgedragen: “In alle strategische beslissingen is duurzaamheid leidend. Duurzaamheid in de breedste zin van het woord en op basis van de drie P’s: People, Planet en Profit. Dit vertaalt zich ook direct door naar onze producten, zoals in onze nieuwe generatie brandveilige kabels”, vertelt Rob van der Sluis, CEO bij Nexans Nederland.

"Duurzaamheid, compliance en goed werkgeverschap gaan bij ons hand in hand. En eigenlijk ligt dit ook in het verlengde van elkaar: oog hebben voor mens én omgeving. Dit zie je terug in kleinere dingen, maar ook in grote zaken zoals onze continue zoektocht om de CO2-voetafdruk van onze producten in het productieproces en gedurende hun hele levenscyclus te verminderen. Hiermee willen wij een rol spelen in de reductie van de CO2-uitstoot in onze sector en tevens kosten besparen door minder grondstoffen en energie te verbruiken. In de praktijk helpen wij op deze manier installateurs om duurzamer te werken. Ik ben dan ook bijzonder trots op de nieuwe generatie ALSECURE installatiekabels en onze nieuwe voorbedrade buis N-LINE”.

Electrify the Future

Onder de slogan Electrify the future richt Nexans zich vol overgave op de energietransitie. Tweeëneenhalf jaar geleden is deze strategie ingezet. “Iedereen weet dat we op termijn van fossiele brandstoffen af moeten. De energietransitie zorgt voor een sterk verhoogde vraag naar elektriciteit enerzijds, terwijl tegelijk de infrastructuur hiervoor moet worden aangepast. Voor de komende 10 jaar is de verwachting dat er 40  procent meer stroom wordt verbruikt. Die groei heeft enorm veel impact op de infrastructuur en wij passen onze producten hier op aan”, legt Van der Sluis uit.

In de praktijk zorgen wij voor de noodzakelijke verbetering van kabels: betere materialen, verbeterde designs en nieuwe technologien helpen om de ecologische impact van kabels te verminderen. Hiermee spelen wij in op de steeds ingewikkeldere bouwwerken door de elektrificatie van de energievoorziening, die ook vaker dichter bij de bron wordt opgewekt zoals via zonnepanelen op daken.

“ Producten met hoge kwaliteit en een langere levensduur beperken het aantal reparaties en vervangingen. Hiermee wordt het project duurzamer met ook nog lagere totaalkosten. ”

Rob van der Sluis

CEO Nexans Nederland

Duurzame kwaliteit en gebruiksgemak staan centraal

Nexans voelt de verantwoordelijkheid om het voor de installateurs, en daarmee ook voor de projectontwikkelaars, zo gemakkelijk mogelijk te maken om duurzamer te werken. De EcoCalculator helpt bijvoorbeeld om een ecologisch verstandigere keuze te maken. Nexans loopt voorop met het aanbieden van levenscyclusanalyses (LCA) van haar producten, hiervoor wordt gebruik gemaakt van de PEP-methodologie van het PEP EcoPassport-programma.

Het betaalbaar maken van duurzame en kwalitatieve producten en het gebruiksgemak staan daarbij altijd centraal.  “Wij willen vooral samenwerken met distributeurs die ook het belang van duurzaamheid onderstrepen. Deze groep is gelukkig groeiende. Net als het aantal installateurs dat hier bewust mee omgaat.

Nexans pakt ook haar rol als ketenpartner en biedt ondersteuning bij kabelberekeningen in de bestekfase. “Projectontwikkelaars zouden in hun ontwerpen ook de kwaliteit en duurzaamheid van de bekabeling moeten meenemen. Vaak is bekabeling een sluitpost terwijl het om essentiële infrastructuur gaat. Daarom denken wij graag mee welke kabel je waar het beste kunt toepassen. Zo kunnen wij helpen om de bekabeling zo efficiënt en duurzaam mogelijk te gebruiken. Daarmee verminder je ook direct de faalkosten”, besluit Van der Sluis.

Green drum programme Nexans
Recycling

Oog voor recycling past natuurlijk ook in deze visie van Nexans. Zo is Nexans onlangs lid geworden van de Circular Plastics Alliance waarmee ze het hergebruik van grondstoffen willen gaan stimuleren. Dit sluit aan bij de bestaande systemen zoals de recycling service voor kabels en een retoursysteem voor lege haspels: “Klanten kunnen de haspels op laten halen. De haspels die we terug krijgen worden grondig nagekeken en indien nodig hersteld alvorens we ze hergebruiken. Zijn ze te veel beschadigd, dan laten we ze vermalen tot houtpellets, grondstof voor energie”, aldus Rob van der Sluis.
Met de Nexans Recycling Service worden overgebleven kabels opgehaald en gerecycled tot nieuwe grondstoffen.

Nieuwe generatie ALSECURE brandveilige kabels

Nexans biedt met ALSECURE een nieuwe generatie brandveilige kabels aan, waarbij aandacht is gegeven aan duurzaamheid, veiligheid en gebruiksgemak. Zo vergroten de ALSECURE installatiekabels niet alleen de brandveiligheid, de kabels zijn ook halogeenvrij en rookarm. ALSECURE is voorzien van een PEP EcoPassport, deze transparante milieuproductverklaring (EPD) helpt om de duurzaamheid van het project beter te bepalen. Door de ‘EASY-STRIPPABLE’-technologie kunnen de kabels sneller worden verwerkt, terwijl de kabels ook nog UV-bestendig zijn.

ALSECURE brandveilige kabels voldoen aan brandklasse Cca en B2ca en zijn verkrijgbaar via de elektrotechnische groothandel.

Brandveilige kabels
ALSECURE

Anticipeer op de toekomst met de nieuwe generatie ALSECURE brandveilige kabels

Rob van der Sluis