Windparken

Nexans werkt samen met Parkwind om de bedrijfscontinuïteit van de offshore windmolenparken te verzekeren

5 okt. 2021

• Het vijfjarig inspectie-, onderhouds- en reparatiecontract bestrijkt vier windparken op zee en versterkt de veerkracht van het Europese netwerk.
  • De betrokken windparken hebben een gezamenlijk geïnstalleerd vermogen van 771 MW en kunnen ruim 800.000 huishoudens van stroom voorzien.

Brussel, 5 oktober 2021 – Nexans heeft een contract gesloten met Parkwind om kant-en-klare diensten voor bedrijfscontinuïteit te leveren aan vier van zijn offshore windparken in België. De parken Northwind, Belwind, Nobelwind en Northwester 2 behoren tot de grootste van België met een gezamenlijk geïnstalleerd vermogen van 771 MW. Samen kunnen deze vier windparken meer dan 800.000 huishoudens van stroom voorzien.

Tijdens de vijfjarige samenwerking zal Nexans een reeks diensten aanbieden, zoals pre-engineering van potentiële reparatiescenario's, periodieke controles van reserveonderdelen en responstijd van reparatievaartuigen in geval van een noodsituatie op zowel inter-array- als exportkabels.

“ Deze overeenkomst met Nexans steunt op een jarenlange gemeenschappelijke ervaring met onze Belgische windmolenparken en op onze voortdurende drang om te innoveren in zowel het ontwerp als het onderhoud van windmolenparken. Hierdoor ontstaat een nieuwe onderhoudsnorm in de sector. Met dit niveau van voorzorgsmaatregelen kunnen we het risico op kabeldefecten op een ongekende manier beheersen en de beschikbaarheid van onze offshore windmolenparken op het hoogste niveau houden. ”

Eric Antoons

co-CEO van Parkwind

“ Nexans heeft uitgebreide wereldwijde ervaring in reparaties met betrekking tot offshore windenergie. Met deze vijfjarige overeenkomst zijn we verheugd om Parkwind te voorzien van kant-en-klare oplossingen voor bedrijfscontinuïteit die de paraatheid en het herstel van potentiële schade aan hun activa zullen garanderen. Nexans kon zijn sterke expertise ook aanwenden om zowel inter-array- als exportkabels te dekken, waaronder kabels van Nexans en van derden. Daarmee krijgt Parkwind exclusieve toegang tot een one-stop-shop oplossing en tot toekomstige innovaties bij Nexans. Het maakt allemaal deel uit van ons voortdurende engagement om elektrificatie mogelijk te maken en ’s werelds hernieuwbare energiebronnen met elkaar te verbinden. ”

Ragnhild Katteland

Executive Vice President van Nexans, Subsea & Land Systems Business Group

Als een belangrijke speler in de energietransitie is Nexans momenteel betrokken bij verschillende grote offshore windprojecten over de hele wereld, waaronder het Seagreen-project in Schotland. Ondertussen zal het samenwerkingsverband met Ørsted ervoor zorgen dat het alle kabels zal leveren die offshore windparken zullen verbinden met het net in New York, New Jersey en Massachusetts.

Contactinformatie

Pers Contact