Nexans is met de prestigieuze "A"-score voor klimaatverandering beoordeeld

8 dec. 2020

Parijs, 8 december 2020 – Nexans is door de wereldwijde milieuorganisatie CDP bekroond om haar leiderschap op het gebied van duurzaam ondernemen en heeft daarmee een plaats veroverd op haar prestigieuze 'A List' voor de aanpak van de klimaatverandering.

Nexans werd erkend voor zijn inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen, de klimaatrisico's te beperken en de koolstofarme economie te ontwikkelen, op basis van de gegevens die door het bedrijf werden gerapporteerd via de klimaatveranderingsvragenlijst van CDP voor 2020.

Nexans behoort tot een klein aantal goed presterende bedrijven uit de 5.800+ die werden beoordeeld.  Door significante aantoonbare activiteiten op klimaatgebied is Nexans wereldwijd toonaangevend op het gebied van milieudoelstellingen, -maatregelen en met openheid van zaken.

Het jaarlijkse milieueffectrapportage en scoringproces van CDP wordt algemeen erkend als de gouden standaard voor bedrijfsmilieutransparantie. In 2020 hebben meer dan 515 beleggers, met meer dan 106 biljoen dollar aan activa, en meer dan 150 grote inkopers met 4 biljoen dollar aan bestellingen bedrijven gevraagd om gegevens over milieueffecten, risico's en mogelijkheden via het platform van CDP bekend te maken. Meer dan 9.600 bedrijven reageerden - het hoogste aantal ooit.

CDP gebruikt een gedetailleerde en onafhankelijke methode om deze bedrijven te beoordelen, met een score van A tot D-. Deze score is gebaseerd op de openheid, het bewustzijn en het beheer van milieurisico's en Best Practices die verband houden met milieuleiderschap, zoals het vaststellen van ambitieuze en zinvolle doelstellingen. Degenen die geen of onvoldoende informatie bekendmaken, worden met een F gemarkeerd.

“ We zitten in een klimaatnoodtoestand. Omdat we ons ervan bewust zijn dat onze acties, onze productieprocessen en onze producten en diensten een rechtstreekse impact hebben op het klimaat, heeft Nexans de energietransitie tot een van zijn strategische prioriteiten gemaakt. Nexans is zich bewust van haar industriële verantwoordelijkheid en neemt concrete maatregelen om de opwarming van de aarde tegen te gaan.
Deze erkenning is een aanmoediging voor onze onderneming om haar inspanningen en acties te versterken om de uitdagingen van de duurzame elektrificatie van de toekomst aan te gaan. ”

Christopher Guérin

CEO van NEXANS

Nexans is zich volledig bewust van haar verantwoordelijkheid voor duurzame energievoorziening en is van plan deze doelstelling te realiseren, ook op operationeel niveau. Daarom heeft de Groep aangekondigd dat het zich inzet om tegen 2030 CO2-neutraal te zijn. Om dit te bereiken implementeert Nexans een duidelijk omschreven routekaart, met inbegrip van een gemiddelde jaarlijkse vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 4,2%, met name op scopes 1 en 2. Deze vermindering zorgt ervoor dat de Groep de nodige werkzaamheden moet uitvoeren om bij te dragen tot de doelstelling die in de akkoorden van Parijs op de COP21 (2015) is vastgesteld om het opwarmingstraject van de aarde op 1,5°C te houden..

“ We willen alle bedrijven op de A-lijst van dit jaar feliciteren. Het voortouw nemen inzake milieu transparantie en acties is een van de belangrijkste stappen die bedrijven kunnen zetten, en is zelfs nog indrukwekkender in dit uitdagende jaar dat gekenmerkt wordt door COVID-19. Het risico voor bedrijven als gevolg van klimaatverandering, ontbossing en wateronzekerheid is enorm. Niets doen levert grote risico's op, terwijl actie nemen veel opportunities biedt. Dankzij het leiderschap van de private sector ontstaat er een hoger 'ambitieniveau' voor meer overheidsmaatregelen en wordt de wereldwijde doelstelling voor een duurzame economie werkelijkheid. Onze A-Lijst prijst de bedrijven die zich voorbereiden om uit te blinken in de economie van de toekomst door vandaag te handelen. ”

Paul Simpson

CEO van de CDP

De volledige lijst van bedrijven die dit jaar de A-lijst van het CDP hebben gehaald is hier beschikbaar, samen met andere publiek beschikbare bedrijfsscores.

De volledige methodologie en criteria voor de A-lijst zijn beschikbaar op de website van het CDP: https://www.cdp.net/en/companies/companies-scores

Contactinformatie

Pers Contact